Inspiration inför utesäsongen

Än så länge är det ganska kallt ute, men vi har ändå börjat förbereda för att kaninerna ska kunna få komma ut och njuta av vårsolen.

Först av allt, en bild på min älskade lilla Praline som ligger och njuter mitt i en solstrimma på golvet:

Praline solarPraline har det mysigt i solen. 

Förra helgen var jag och tittade på kaninerna i Stättared, bland annat för att få lite inspiration till fina utomhusmiljöer. Så här ser kaninhagarna ut, stora och rejäla:

rejäla kaninhagar

Det är dock inga tak på dem, vilket gör det väldigt lätt för ev. rovdjur att ta sig in.

Kaninerna själva bodde fortfarande i boxar inne i stallet:

Kaninerna i Stättared

Kaninerna i Stättared 3

Kaninerna i Stättared 2En liten sötnos.

Efter noga övervägande har jag kommit fram till att jag inte vill ha någon hage utan tak, speciellt inte med tanke på rovfåglarna som härjar här. Och istället för en stor rastgård som alltid står kvar på samma ställe, vill jag ha en flyttbar utomhusbur.

Buren är påbörjad och nästan färdig. Den blir 180 cm lång, 90 cm bred och 60 cm hög, med ett fristående hus som ger både skugga och möjlighet att sitta på taket. Jag köpte det kraftigaste nät jag kunde hitta, ett svetsat nät som tål betydligt mer än vanligt hönsnät.

kaninbur på gKaninbur på g. Farsan hjälper till med konstruktionen.

Jag tror det kommer att bli jättebra. Det är ju inte meningen att Muffin och Praline ska flytta ut för gott, de ska fortfarande komma in varje kväll och sova inomhus så klart. Men det blir nog väldigt skönt för dem att kunna vara ute och äta gräs när det är fint väder.

Praline börjar bli så stor att hon också kan gå ut i koppel – tidigare hade jag ingen sele som passade henne. Dessutom har jag beställt en cykelkorg med galler-överdel, så att de båda ska kunna åka med på små cykelturer till skogs.

🙂

Muffin på promenad i gröngräsetMuffin på promenad i gröngräset.

Kommentera

