Förändringar i fågelbeståndet

Det har skett en del förändringar. För ett litet tag sen fick Hampus flytta hemifrån och bor numera i Göteborg tillsammans med en grön hona som heter Kerstin. Jag hade egentligen aldrig tänkt sälja honom, men så dök det upp helt underbara människor som ville ha en blå hane, och gärna tam… Hampus passade in perfekt på beskrivningen och det kändes helt rätt att låta honom flytta till en ny tjej, istället för syrran Tingeling.

Sedan Hampus flyttade har Tingeling fått prova på att bo med mina grönryggade sparvar, men det har funkat sådär. Jag ville inte gärna sätta ihop henne med den andra brorsan Sammy, för då blir det ju ett syskonpar igen. Så idag bestämde jag mig för att göra det enda rätta, och skaffa en ny hane åt Tingeling.

Och här är han:

Den lille hanenFör andra gången i mitt liv har jag köpt en fågel med röda ögon, och de är inte mörkröda som på Älva, utan ljus-ljusröda! Färgen heter gråbrokig marmorerad fallow och är mycket ovanlig.

Den lille hanen 3Man ser inte så mycket av marmor-teckningen, men bättre bilder kommer senare. Han är fantastiskt vackert tecknad och ”ful-söt” i ansiktet och jag är naturligtvis störtförälskad i honom. ♥

Den lille hanen 2På plats i sin nya bur. Lite blyg än så länge.

Men vad i allsin dar ska den lille killen heta? Kanske något på T, eftersom han ska bo ihop med Tingeling. Jag har funderat på Tiger, för att han är spräcklig på ryggen. Eller Thomas, efter Farsan. Eller Till, efter sångaren i Rammstein. Mats föreslog Grålle, för att han är grå, men jag vet inte. Kanske ett lite väl bonnigt namn för en så fin och ovanlig fågel?

Och som inte allt detta vore nog, så fick jag även med en söt liten hona på köpet! En ”vanlig” grön, men jag har aldrig haft någon grön Lesson, så jag är jätteglad för henne. Hon ska heta Miriam och kommer att passa helt perfekt för Sammy.

Första bilden på MiriamFörsta bilden på Miriam, direkt ur transportburen. 

Miriam hemma

Båda två är födda i våras, så de är fortfarande lite för små för att flytta ihop med mina ettåringar. Därför får de små bo tillsammans i egen bur till att börja med, och om några månader får den lille gråbrokige flytta ihop med Tingeling och Miriam med Sammy.

😀

Kommentera

