Tornseglare

På jobbet i natt hittade jag en liten tornseglare som hade störtat och låg hjälplös mitt på asfalten. Jag lyfte upp den lille kraken och klättrade upp med den på en hög höjd, där jag satte den på ett räcke så att den skulle kunna flyga iväg. Men fågeln var alldeles för svag och orkade inte hålla sig fast, än mindre flyga iväg i blåsten. Så jag tog in den i värmen istället och lade den i en liten låda i ett mörkt rum där den fick vila upp sig i några timmar. Till en början verkade den så medtagen så jag var inställd på att behöva ta med den hem och sätta den under en uv-lampa och mata den med rå köttfärs…

Men tidigt på morgonen innan jag skulle åka hem, hade tornseglaren piggnat till ordentligt. De små pepparkornsögonen plirade mot mig och den höll ett fast grepp med klorna om mitt finger när jag höll den i handen. Så jag tog med den ut och klättrade upp på samma höga höjd igen.

Och precis när solen hade gått upp och nattens regn avtagit, placerade jag den lilla tornseglaren på räcket. Efter en sekunds tvekan störtade den sig ut och flög uppåt, för att sen vända och störta rakt mot marken i hög hastighet. Det såg ut som att den skulle krascha och mitt hjärta slutade nästan slå, men precis innan den nådde marken lyckades den vända och styrde upp mot himlen igen.

Sen trodde jag knappt mina ögon när jag fick se hur den lilla tornseglaren gav mig en riktig uppvisning i luftakrobatik, som bara tornseglare kan. Den riktigt briljerade och flög i snäva svängar och loopar, det var verkligen en fröjd för ögat att se.

Tornseglare

Ett svar to “Tornseglare”

  1. Härlig upplevelse!

Kommentera

